Lænd

Lændesmerter

Smerter i lænd, bækken eller hofte

Lændesmerter er en gene mange mennesker døjer med på et tidspunkt i livet. Smerter i lænden kan vise sig på forskellige måder og og med forskellig intensitet og kan skyldes flere forskellige ting. Smerterne kan beskrives som trykkende, dunkende, skærende, brændende m.fl. 



Forskellige former for lændesmerter

Hos cirka 75 procent af de der oplever lændesmerter findes der ikke en direkte årsag til smerten og de kategoriseres derfor som uspecifikke eller funktionsbetingede. Det menes at personers fysiske og psykiske livsstil samt arbejdsbetingelser kan være årsager til generne.

De sidste 25 procent der oplever lændesmerter får stillet en rimelig præcis diagnose, der kan omhandle discusprolaps, knogleskørhed, skævheder eller inflamationstilstand i ryggen.


Gode råd ved smerter i lænden

Lændesmerter kan opstå akut ved eksempelvis sport, under hvile, et forkert løft eller ved stillesiddende arbejde. Herunder giver jeg dig nogle gode råd til hvordan du enten undgår, mindsker eller fjerner smerter i lænden.


  • Hold kroppen aktiv, forsøg at være så aktiv i din hverdag som muligt, undgå gerne at ligge dig i sengen.
  • Bevæg dig 3-4 gange om ugen med cirka 30 minutters varighed. Aktivitet forbedrer og styrker kroppens kredsløb således lændehvirvlerne og diskus forbliver sunde og du opretholder et normalt syre/base niveau i kroppen.
  • Prioriter din søvn og kvaliteten af den. Der sker rigtig meget med din krop når den får hvile blandt andet bliver led og diskus ernæret og styrket under en god søvn. Under søvnen diffunderer væske ind i diskus således diskus er tykkere om morgenen. Mennesket er derfor cirka 2-3 cm. højere om morgenen end ved eftermiddagstid. 
  • Undgå stillesiddende arbejde, om muligt. Har du stillesiddende arbejde så gør det til en vane at veksle mellem at sidde og stå, brug korte pauser på at bevæge din krop. Dette vil styrke din krops kredsløb.
  • Styrketræn din krop. Styrketræning fremmer blodgennemstrømningen i ryggen, øger trætheden i knoglerne og styrker led og ledbånd
  • Spis sundt og nærende. Din kost er grundstenen til at led, muskler og bindevæv kan forblive stærkt og blive stærkere.
  • Reducer stress. Stress øger inflamation i kroppen hvilket kan være med til at nedbryde og svække din ryg.
  • Ved akutte smerter kan du lægge en ispose på der hvor smerten føles 5-6 gange dagligt de første par dage. Herefter skulle smerten gerne være reduceret. 
  • Benyt McKenzie øvelse for lændesmerter





Konakt egen læge hvis smerterne opleves som: 


  • Meget intense og ikke kan lindres ligegyldig stilling eller bevægelse
  • Symptomer der ikke på noget tidspunkt i døgnet bliver svagere eller anderledes
  • Lændesmerter der kun forværres over tid og kommer sammen med uforklarligt vægttab og mistet appetit
  • Problemer med at holde på urin og/eller føle- og motoriske forstyrrelser i begge ben
  • Stivhed i ryggen der gradvist stivgør hele rygsøjlen og nakken
  • Du er utryg i situationen