Fod & ankel

Fod & ankelsmerter

Smerter i lænd, bækken eller hofte

Fod og ankelsmerter vil ofte have stor indvirken på din generelle fysiske formåen og vil genere dig både ved almindelige hverdagsting og under træning. Derfor kan man sige at alting starter her. Dyrker du meget sport og motion ved du helt sikkert også hvor vigtigt dit fodtøj er og netop derfor er det også vigtigt at få behandlet eventuelle smerter.


Forskellige former for fod og ankelsmerter

Akut opståede smerter på grund af en skade som eksempelvis forstuvning, forvridning, overbelastning eller det der kaldes træthedsbrud. Området med en sådan skade vil ofte gøre meget ondt også bare ved let berøring, derfor anbefaler jeg dig at booke en tid til laserbehandling. Jeg anbefaler dig at booke tid til en kombinationsbehandling

Ved forstuvninger og forvridninger er det vigtigt at starte behandling hurtigst muligt og samtidig er det vigtigt at starte genoptræningen. Du må altså ikke vente til smerten er forsvundet. Risikoen for en ny forstuvning er højere hvis du før har haft en forstuvning. Træthedsbrud i fødderne opleves sjældent og forekommer oftest hos folk der løber eller går lange distancer. Laserbehandling er yderst effektivt til at behandle disse smerter. 


Hælspore. En hælspore er betegnelsen for smerter under foden, hvor den såkaldte hulfodssene hæfter på selve hælen. Typisk vil du opleve skarpe smerter i forbindelse med gang. Du kan få undersøgt om det er hælspore via en ultralydsscanning af foden. Jeg har oprettet en pakkeløsning til netop dette problem her.


Achillesproblemer. 



Achillessenen er udsat for enorm belastning, især under løb. Derfor er det især langdistanceløbere, der døjer med smerter i denne sene, men skaden ses også hos andre idrætsudøvere.

Der kan opstå en betændelsestilstand i og omkring senen, og der vil typisk komme smerter omkring senen, når den bliver belastet. Når symptomerne har stået på i et stykke tid, kan der begynde at opstå morgensmerter, stivhed og problemer med at komme sætte i bevægelse, efter at benene har været i ro.

Ved achillesproblemer er der typisk behov for at holde pause med den smertegivende (idræts-)aktivitet. Et hælindlæg kan virke aflastende i dagligdagen, og derudover er det vigtigt at få undersøgt bevægeligheden omkring selve anklen. Vores behandling vil langt hen ad vejen bestå af genoptræning ved hjælp af tung styrketræning, som du vil blive vejledt i af en af vores fysioterapeuter. Træningen kan evt. blive suppleret af laserbehandling og aflastende tape på den skadede sene.

Er der sket et voldsomt træk i senen, kan den være blevet delvis eller helt revet over. Vi kan ved hjælp af en ultralydsscanning afgøre, dels hvor meget inflammation der er i og omkring senen, dels om senen er delvist eller helt revet over. I sidstnævnte tilfælde vil du blive henvist til en specialist, der kan vurdere, hvorvidt du skal opereres.



Gode råd ved smerter i lænden

Lændesmerter kan opstå akut ved eksempelvis sport, under hvile, et forkert løft eller ved stillesiddende arbejde. Herunder giver jeg dig nogle gode råd til hvordan du enten undgår, mindsker eller fjerner smerter i lænden.


  • Hold kroppen aktiv, forsøg at være så aktiv i din hverdag som muligt, undgå gerne at ligge dig i sengen.
  • Bevæg dig 3-4 gange om ugen med cirka 30 minutters varighed. Aktivitet forbedrer og styrker kroppens kredsløb således lændehvirvlerne og diskus forbliver sunde og du opretholder et normalt syre/base niveau i kroppen.
  • Prioriter din søvn og kvaliteten af den. Der sker rigtig meget med din krop når den får hvile blandt andet bliver led og diskus ernæret og styrket under en god søvn. Under søvnen diffunderer væske ind i diskus således diskus er tykkere om morgenen. Mennesket er derfor cirka 2-3 cm. højere om morgenen end ved eftermiddagstid. 
  • Undgå stillesiddende arbejde, om muligt. Har du stillesiddende arbejde så gør det til en vane at veksle mellem at sidde og stå, brug korte pauser på at bevæge din krop. Dette vil styrke din krops kredsløb.
  • Styrketræn din krop. Styrketræning fremmer blodgennemstrømningen i ryggen, øger trætheden i knoglerne og styrker led og ledbånd
  • Spis sundt og nærende. Din kost er grundstenen til at led, muskler og bindevæv kan forblive stærkt og blive stærkere.
  • Reducer stress. Stress øger inflamation i kroppen hvilket kan være med til at nedbryde og svække din ryg.
  • Ved akutte smerter kan du lægge en ispose på der hvor smerten føles 5-6 gange dagligt de første par dage. Herefter skulle smerten gerne være reduceret. 
  • Benyt McKenzie øvelse for lændesmerter


Noter: Fod og ankel - Læg og skinneben er vigtige i forhold til foden 



Konakt egen læge hvis smerterne opleves som: 


  • Meget intense og ikke kan lindres ligegyldig stilling eller bevægelse
  • Symptomer der ikke på noget tidspunkt i døgnet bliver svagere eller anderledes
  • Lændesmerter der kun forværres over tid og kommer sammen med uforklarligt vægttab og mistet appetit
  • Problemer med at holde på urin og/eller føle- og motoriske forstyrrelser i begge ben
  • Stivhed i ryggen der gradvist stivgør hele rygsøjlen og nakken
  • Du er utryg i situationen